Jeg ville prøve meg på noe nytt, og Kvik var det rette stedet for meg fordi det kombinerer design, kjøkken og matlaging, som jeg elsker, med en moderne kundetilnærming.
Miguel Zafon

I dag snakker vi med en av våre franchisetakere, Miguel Zafon. Han åpnet Kvik Valencia Sorni i en nydelig tidligere bankbygning i hjertet av Valencia midt i koronapandemien. Siden vi snakket med ham, har han åpnet flaggskipbutikken sin, Kvik Alfafar. Da vi var der, var det bare en ubebygd tomt, men vi besøkte den og snakket med Miguel om drømmene hans for butikken. Det får du høre mer om i denne episoden.

Vi er et franchisekonsept, og vi har nesten 200 butikker i 12 land. Vi har ambisiøse vekstplaner og ønsker å åpne enda flere. Vi har for øyeblikket 65 ledige åpninger for franchisetakere på nettstedet vårt, og totalt ønsker vi å vokse med minst 100 butikker til! Så hvis du går med en gründer i magen som klør etter å komme ut, ta en titt på nettstedet vårt og se om det er en åpning i nærheten av deg. Vi ser etter deg som ønsker å være din egen sjef med et sterkt konsept, produkt og team som støtter deg. Du trenger ikke nødvendigvis en bakgrunn i kjøkkenbransjen, noe du vil finne ut i denne samtalen med Miguel. Alt du trenger er et ønske om å kombinere de tingene du brenner for og en vilje til å jobbe hardt for å bygge opp virksomheten din. 

Vær oppmerksom på at denne siden er en transkripsjon av episoden.

Nydelige kjøkken til utrolig lave priser

Miguel: Jeg er Miguel. 42 år gammel. Født i Valencia. Jeg har tre jenter. Jeg elsker familien min. En snill kone. Fantastisk kone. Vi har vært her i Kvik-prosjektet de siste to årene nå. Det blir to år neste måned. Jeg hadde ingen tidligere erfaring med kjøkken.

Jeg har jobbet i IT-bransjen som ingeniør de siste 15 årene, men jeg elsker design og jeg gikk gjennom en fin opplevelse med å bygge mitt eget hus ett år før vi oppdaget Kviks verden. Brukte mye tid på å gå i kjøkkenbutikker. Jeg tror jeg gikk gjennom fem av dem fordi jeg også elsker å lage mat.

Så etter all den erfaringen støtte jeg bare på Kvik-prosjektet på et arrangement vi hadde her i Valencia. Jeg dro dit med en av vennene mine. Han prøvde å finne sitt neste prosjekt, karrieren sin. Så møtte jeg fyren fra Kvik der. Det var første gang jeg tok en titt på et av magasinene deres. De ser fantastiske ut. Jeg synes de er som kunstobjekter vi kan finne der. 

Så jeg tok en titt på mitt første Kvik-magasin og fant ut at de hadde fantastiske kjøkken og prisene var vanvittige.

Julie: Hvordan vanvittige? Vanvittig bra?

Miguel: Crazy low.

Julie: Vanvittig lave. Greit.

Miguel: Vanvittig lave. Fordi som jeg fortalte deg, bygde jeg mitt eget kjøkken for noen måneder siden, og jeg hadde alle disse prisene i hodet, slik at jeg kunne sjekke at prisene var veldig, veldig lave hvis du sammenligner det med hvor bra kjøkkenet ser ut, og etter det fant jeg ut at kvaliteten også var virkelig utrolig. Så vi hadde disse fine produktene med hyggelig priser på den ene siden.

Så jeg begynner å stille spørsmål om hva slags kunder eller målgruppe Kvik retter seg mot med produktene sine, og hva strategien deres er om hvordan de nærmer seg markedet. Alt er på nettet.

Det er sprøtt også fordi du kan bare åpne en kjøkkenbutikk, og jeg vil ikke bare sette meg ned og vente på at folk skal komme inn døra, fordi det er som et lotteri. Du vet aldri hvem som kommer til å komme inn døra hver dag.

I dette tilfellet hadde Kvik en tilnærming der de hadde en veldig stor markedsføringsavdeling som investerte mye penger for å få kundene inn i butikken. Det er det de kaller bestillinger. Og de kan fortelle deg hvor mange bestillinger du vil ha i uken.

Så i vårt tilfelle akkurat nå er det rundt 65 % av handelen vår som kommer gjennom markedsføringskanalen, og som gründer gir det deg mye tillit til å drive en virksomhet fordi du vet at de kommer til å finne de fleste av kundene for deg. Du trenger ikke å gå ut for å jakte på dem. Det gjør de på internett. Jeg har forstått at det er hovedsakelig gjennom Facebook og Instagram. Og du kan da forutsi en stor del av inntekten din med det også.

Beliggenhet og riktig markedsføring

Julie: Kviks markedsføring er heldigital – vi markedsfører på nett i sosiale kanaler, og møter kundene der de er – enten det er Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest eller hvor som helst. Kunder kan velge et tidspunkt og bestille time direkte i butikken via nettstedet vårt. Så markedsføringen vår er nasjonal, men den har en sterk effekt lokalt. 

Miguels butikk ligger i hjertet av Valencia, med en førsteklasses beliggenhet på et hjørne, slik at du kan se den fra to retninger. Det var en gang en bank, og den er liten, men i et område med svært mye trafikk, med store vinduer som viser frem de danske designkjøkkenene til forbipasserende. 

Men du har en flott beliggenhet også, ikke sant? Det er i hjertet av byen.

Miguel: Ja. Vi fant den etter å ha lett i mange måneder. Jeg har stor tro på at detaljhandel handler om beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Jeg hadde tidligere noen erfaringer med detaljhandel, men i en annen bransje. Det var vanskelig å finne dette stedet, men til slutt fant vi et hjørne. Det er fulle vinduer, eller hva kaller du det. Det er i alle fall veldig store vinduer. Så du kan se hele butikken fra utsiden.

So these two streets there are joining in this corner and that really go straight to the main commercial street in the city. So we usually get between 30–50 people a day inside the store and I can tell you normal kitchen studios around the area that they don’t work with this kind of marketing tools and they don’t work with bookings, I know because I stepped in one of those to buy my own kitchen, maybe they can have two or three people a day going in. And we have between 30 and 50. And because of the place we are and also really because of the marketing Kvik has to make these people come in. 

En av de sprø tingene er at du åpner butikken og du har kunder fra dag én, fordi markedsføringen har gjort jobben sin noen uker før.
Miguel Zafon

Miguel: Vi har også tre forskjellige måter å møte folk på. Vi har en vanlig bestilling. To timer som vi har med denne potensielle kunden i butikken. Vi pleier vanligvis å ringe kunden i forkant så de kan sende oss alle tegninger, inspirasjon og planskisser vi kan finne, slik at vi bare …

Julie: Og målene på kjøkkenet deres.

Miguel:  Da kan vi ha noe klart før de kommer, og hvis vi kan være klare, vil det ta oss halvannen time å gå gjennom konseptet med kunden. Kanskje begynne å velge ting. Og vi tar oss virkelig god tid til å forklare bærekraftstrategien til Kvik, fordi vi jobber virkelig med over 90 prosent resirkulerte materialer, og det teller virkelig mer enn noen gang akkurat nå. Kunder er veldig følsomme for dette.

Julie: Ber de om det?

Miguel: Selvfølgelig. Og vi kan stolt si at vi er nummer én i verden på slike ting. Og de elsker det når vi forteller denne historien. Så det er en fin ting å fortelle.

Vi velger noen av materialene. Vi setter oss ned, og en annen fin ting som jeg synes Kvik har og ikke så mange andre, er at du kan komme til en butikk, snakke om kjøkkenet ditt og gå ut med tegningene, med presentasjonen og med det første budsjettet, med det første tilbudet etter første besøk.

Mange andre steder bruker de rundt to uker på å sende deg noe på e-post hvis de virkelig er interessert i prosjektene dine, og de svarer aldri. Hvis du tenker på å kjøpe et kjøkken eller du er på utkikk etter ditt neste kjøkken, vil du ikke vente så lenge. Vi finner også ut at hvis folk som kommer inn i butikken og ber om et tilbud, må vente mer enn to eller tre uker før de blir kontaktet igjen, så har de allerede kjøpt kjøkkenet et annet sted.

Julie: Er det sant? Greit.

Miguel: Så det må vi følge godt opp.

Julie: Så du tegner faktisk sammen med dem i møtet, og så drar de hjem med tegningene?

Miguel: Selvfølgelig. De drar med en fin trykt planskisse, pristilbudet og også noen dokumenter vi har laget, slik at de virkelig kan vite hva som skal skje i de neste trinnene hvis de kjøper kjøkkenet fra oss.

Because we are really quick also with delivering the kitchens. We had some problems in the past with all the Corona with materials but right now we are more or less one hundred percent again with the materials. So if they come and want the kitchen for as soon as possible, we can make it in less than one month. That’s crazy times for the kitchen world. We have our truck coming from Denmark every week. So we can just place the order every week for the next 30 days.

Et sentrallager med plass til å vokse

Julie: Og du har et lager. Du har en liten butikk, men du har et lager.

Miguel: Vi har et lager som ligger 50 minutter unna, hvor vi samler kjøkkenene, så det skjer på denne måten. Så hvis noen da hører dette, kan de forstå hvordan kjøkkenet skal bygges og leveres. Så vi viser tilbudet og vi viser prosjektet til kunden. Kunden betaler beløpet eller det første innskuddet for å bestille kampanjen. Etter denne betalingen kan vi bare holde oss til prosjektet og gi rabatter de neste 12 månedene. Selv om kunden gjør en ombygging eller renovering, og det kommer til å ta litt tid, bestiller vi tilbudet i 12 måneder etter dette første innskuddet.

Julie: Så du kan sikre at du får det tilbudet. Så du kan kjøpe det på Black Friday, men kanskje du ikke monterer kjøkkenet før i mars, ikke sant? Jeg visste ikke at det var slik det fungerte. Jeg lærer.

Miguel: Etter det betyr det ikke at du ikke kan endre noe. Den første bevegelsen er bare for å sikre tilbudet. Etter det kan du fortsatt endre alt. Vi vil få deg til å endre ting etter det, fordi etter det sender vi en arkitekt til huset ditt for å ta de profesjonelle målene. Fordi de fleste ganger kommer kunder til butikken med noen tegninger som de har laget selv, og de er ikke så profesjonelle. Det er normalt.

Julie: Og kanskje ikke helt nøyaktige.

Miguel: Vinklene på veggene er for eksempel veldig viktige. De er aldri rette, så vi må dra dit og ta mål med profesjonelle verktøy, så sørger vi for at prosjektet kan installeres på samme måte som vi har tegnet i butikken. Det er aldri slik at mål eller mennesker endrer prosjektet for å få det til å passe. Så vi ringer og ber kunden komme tilbake til butikken, så går vi gjennom prosjektet igjen. Dette andre møtet tar kanskje én time.

To butikker var planen fra begynnelsen av

Julie: Som du hører, tok det ikke Miguel lang tid å gå fra IT-ingeniør til kjøkkenekspert.

Fra begynnelsen av planla Miguel å åpne to butikker – en større flaggskipbutikk og den mindre bybutikken som en satellitt. Så dukket det opp en viss global pandemi, og planene ble endret, men to butikker er fortsatt planen hans.

Og du skal faktisk åpne en annen butikk, ikke sant?

Miguel: Ja. Denne lille butikken vi har drevet de to siste årene i sentrum, skulle være butikk nummer to. Jeg tror vi kaller denne typen butikker satellittbutikker. Og vanligvis er første trekk å åpne en hovedbutikk. Rundt tre hundre kvadratmeter vanligvis, eller mellom 200 og 400, hvor du virkelig kan vise frem alle kjøkkenene vi har i katalogen. Og tiden for å åpne den butikken tror jeg kommer.

Vi har jobbet med lisensene de to siste årene. Og vi kan si nå at vi har noen maskiner som jobber på stedet, fordi et nytt bygg må bygges fra bunnen av. Etter at bygget er ferdigbygd, skal det stå klart i februar eller deromkring. Vi kommer inn for å bygge utstillingen. Dette konstruksjonsteamet de har i Kvik, de jobber veldig fort.

Ja. En kan velge å se på glasset som halvfullt i stedet for halvtomt. Alle disse forsinkelsene de har hatt for denne hovedbutikken fikk meg til å beslutte at butikken skal åpnes med et nytt konsept. I en mappe på OneNote på datamaskinen min har jeg skrevet ned alle ideene jeg har ønsket å sette i gang i den nye butikken de siste to årene. Og jeg må fortelle deg, når vi tar en titt på det nasjonale arrangementet de har hvert år ...

Julie: Ja. Det årlige møtet.

Bygget i vårt nye hovedbutikk-konsept

Julie: Vi presenterte en ny design for butikkene våre på det årlige møtet i 2022. Vi bygget faktisk en hel butikk på arrangementet. Den har alle kjøkkendesignene våre i forskjellige størrelser. Antallet utstilte kjøkken varierer etter størrelsen på butikken. Det er planter og et loungeområde og forskjellige møteplasser, så du setter deg ikke alltid bare ned ved et skrivebord, men du kan møte kundene mer uformelt.

Det viktigste er vår Design Zone, som har flott belysning og store skuffer med prøver av alle de forskjellige materialene og en stor overflate hvor kundene kan leke med forskjellige ideer.

Miguel: På det årlige møtet i Herning var kanskje halvparten av det jeg har skrevet de siste to årene allerede gjort med det nye konseptet, selv om jeg ikke har snakket med noen. Så det var veldig hyggelig å finne ut.

Julie: Ting som hva da? Hva var …

Miguel: Ting som de vertikale hagene. Ting som rom der du bare kan sette deg ned, ikke vendt mot en av disse selgerne.

 

Du må la folk hjelpe deg og ta de små stegene ett for ett og kjenne konseptet, kjenne måten å selge på. Du selger Kvik-kjøkken på en annen måte.
Miguel Zafon

Kjøkkenene er virkelig som hjemme

Julie: Ja. Sitte overfor dem ved et skrivebord. Det er mer avslappet, ikke sant? Som et sofaoppsett …

Miguel: Ja. Stedet vi kaller Design Zone er hvor du vil velge alle materialene. Det viser alt fra bunnen av hvor du virkelig kan sette sammen alle de forskjellige finishene, fargene du vil velge, i en tabell på en mye bedre måte enn vi har gjort før. Og også denne store skjermen hvor du kan inspirere deg selv med prosjekter som er bygget i samme materiale som du velger. Mange forskjellige ting. Og de jobber også med en, jeg tror de kaller det en aroma, bare fra Kvik-butikker.

Julie: Ja. Det er. Det er en duft. Ja. Jeg kan fortelle deg at duften har blitt diskutert mye.

Miguel:  [laughter] Så mange ting du kan finne ut av, og det ser virkelig fantastisk ut. Det overfører virkelig konseptet, og det er veldig grønt. Du føler virkelig at det viktigste for Kvik er bærekraften til kjøkkenene deres. Vi forklarer alltid at kjøkkenene (frontene våre) er laget av resirkulerte plastflasker. Men jeg tror ikke de kan forestille seg hvor de kommer fra eller hva vi snakker om. Og denne gangen kan du se disse beholderne, at de virkelig inneholder plastflasker.

Julie: Ja. Du åpner skuffen og du ser hvor mange …

Miguel: Når du åpner skuffene. Så du forklarer konseptet, og du kan bare åpne døren og sjekke hvor mange av disse flaskene de trenger for å lage en av disse frontene. Så jeg kopierte den ideen fra møtet, og akkurat nå har jeg en av disse beholderne i butikken min.

Julie: Så det er en fin overraskelse du har når du viser folk rundt. 

Et sted for barn

Miguel: Jeg er veldig fornøyd med det nye konseptet. Jeg er veldig glad for at den nye butikken får det nye konseptet.

Julie: Det er supert. Det er virkelig bra.

Miguel: Også for meg å ha én ting, fordi du alltid kan gi butikken din litt av deg. Du kan gi noe, de gir deg litt plass til å gjøre det personlig, og jeg har virkelig empati for folk med små barn, fordi jeg har tre små jenter selv, og de trenger plass til å føle seg komfortable med å gå på et møte og ikke ha barna sine løpende rundt.

Så i en av disse store butikkene bør du ha plass til barn. Minst ett av bordene bør være i nærheten av et barnevennlig område, slik at de bare kan leke og kose seg i minst en time og få familien til å føle seg vel, føle at barna ikke forstyrrer resten av butikken og bare gå gjennom prosessen med designeren, ikke ha dårlig samvittighet for at de har med barna. Så det er en av de tingene jeg veldig gjerne vil ha ...

Julie: Og du har ikke plass til det akkurat nå i butikken din.

Miguel: Nei. Det har vi ikke plass til. Ingen plass.

Julie: Jeg har sett det i noen av Kvik-butikkene, et lite bord hvor barna kan tegne og noen ganger er det Lego å leke med.

Miguel: Ja, men det er veldig liten plass. Jeg vil skape mye plass. [laughter]

Julie: That’s great.

Julie: Vi selger dansk design, og det er ikke så kjent på det spanske markedet. Dansk design kan være ganske minimalistisk og fargene dempet, og spansk stil er litt mer fargerik, så hvordan snakker Miguel med kundene om dansk design? Kommer de inn i butikken hans på jakt etter den minimalistiske estetikken? Skiller Kviks produkter seg ut på det spanske markedet?

Miguel: Vel, jeg er ikke en stor dansk designekspert. Jeg kan fortelle deg at jeg har lært mye de siste to årene. Et av hovedpoengene for meg er de forskjellige fargene vi jobber med, fordi du kan se andre merker som jobber med veldig rare farger. Hvis du kjøper et kjøkken med dører i en rar farge, blir du lei av det etter fire eller fem år. Det er veldig sterke farger. Du tenker kanskje: hvorfor valgte jeg den fargen for fire år siden? Så en av de tingene med dansk design, er at den skal vare lenge. Ikke bare for kvaliteten. Også for konseptet du valgte. Så …

Julie: Så hele utseendet må være tidløst.

Miguel: Selvfølgelig. Så vi jobber med veldig nøytrale farger. Vi jobber med hvitt. Vi jobber med gråtoner. Vi jobber med svart. Og vi jobber med forskjellige typer tresorter. Hovedsakelig lys og mørk eik. Vi har to nye veldig fine farger i år. En beige og en leire, men de er alle ment å vare lenge. De er alle tenkt å være veldig nøytrale og å passe inn i hele konseptet i huset ditt. Så hvis du holder alle fargene nøytrale, vil du ha et pent kjøkken lenge. Når kunder kommer til oss med bilder av det gamle kjøkkenet sitt, kan du se hvem som valgte en nøytral farge for 25 år siden og hvem som ikke gjorde det, og vi leter virkelig etter denne typen kjøkken som vil vare de neste 20–25 årene.

Julie: Men de nye beigefargene, Arizona beige og Clay, de er kule og trendy akkurat nå, men de føles også tidløse. De er ikke noe du er lei av om 5 år …

Miguel: Vi har det samme med denne lyse grønnfargen som vi lanserte med Ombra i fjor. Det er vårt nest mest solgte kjøkken nå.

Noliam er en vinner

Julie: Hva er det mest solgte kjøkkenet?

Miguel: Akkurat nå er det Linearis. Ja. Fordi det var en stil som virkelig var trendy i Spania, og nå beveger alt seg over til de nye fargene til Bordo, fordi det har en virkelig god pris og det er veldig fint. Akkurat nå i mitt tilfelle husker jeg det gamle Tacto. Det var min favoritt for noen år siden da vi startet med Kvik-merket, men akkurat nå, hvis jeg må velge kjøkken selv, ville jeg gått for beige Bordo. Det er virkelig fantastisk.

Julie: Just a note - we still have Linearis, but the name has changed to Noliam and we just introduced it in two new colours - our very popular arizona beige and in a foil with a wood look. It’s our most affordable kitchen design in a lineup where all our kitchens have surprisingly low prices.

Miguel: We’re selling right now nearly four out of ten quotations we are making in the store. So it’s ten kitchens we make quotation in the store, we sell four of them. So..

Julie: Og det er et ganske godt forhold, er det ikke?

Miguel: Det er et helt vanvittig forhold. Jeg kan fortelle deg at du ikke finner det forholdet i noen annen butikk. Jeg mener ikke en annen Kvik-butikk. Jeg mener alle andre merker. Jeg vet ikke om de engang kjenner til forholdstallene sine. For her måler vi alt. Vi måler hvor mange som kommer inn i butikken. Vi måler hvor mange som kommer inn i butikken som ender med et tilbud, og etter det tilbudet måler vi hvor mange av dem som kjøper kjøkkenet. Så vi kontrollerer alt som skjer hele tiden og tar beslutninger med den informasjonen. Og det er den typen virksomhet jeg liker å drive. 

Finn stedet og snakk med Kvik, fordi de kommer til å støtte deg gjennom prosessen. De kommer til å lære deg opp. De kommer til å hjelpe deg.
Miguel Zafon

Opplæring i alle aspekter av virksomheten

Julie: Ikke bare gir Kvik støtte rundt dataene butikken trenger for å holde virksomheten sunn, vi har også detaljhandelskonsulenter i hvert land og vårt Kvik Academy som gir all nødvendig opplæring, om kjøkken og IT-systemene, som tegneprogrammet vårt, Kreator. 

Miguel: Vi har to forskjellige typer støtter. Vi har teamet. Ikke bare IT-teamet som er der og følger med på alt. Men Kvik i Spania har også et team for å hjelpe butikker som er oppe og går allerede, og for å hjelpe folk som kommer inn i prosjektet som nye franchisetakere med å starte hele prosessen, starte alle prosessene og å lære opp folk. Opplæring om produktet. Opplæring om programvare. Vi bruker …

Julie: Er det detaljhandelkonsulenten også som har opplæringen? 

Miguel: Ja. Vi har også akademiet i Danmark som støtter detaljhandelkonsulentene. Du går gjennom en måned med opplæring med dette teamet. Etter det er de med deg i butikken de første dagene etter at du åpner, for å hjelpe deg med de første kundene. Fordi en av de sprø tingene er at du åpner butikken og du har kunder fra dag én, fordi markedsføringen har gjort jobben sin noen uker før. Så du åpner en butikk og …du har kanskje 20 bestillinger for den første uken, og du har ikke engang åpnet dørene.

Julie: Wow! Det er helt utrolig.

Miguel: Det er fint, fordi du har kunder som kommer inn fra første minutt, og det gir deg også presset du trenger for å gjøre jobben din. Du må også være god fra første øyeblikk. Det er derfor du har den støtten og opplæringen i forkant. Kvik forbereder også en veldig fin åpningsdag med rød løper, ballonger og litt mat til kundene. Det er hyggelig. Vi nyter alle den dagen.

Julie: Å åpne en Kvik-butikk er en stor investering, og du trenger en langsiktig forretningsplan. Kvik har faktisk et team som kan støtte deg i å lage forretningsplanen, men til syvende og sist er du din egen sjef og du setter dine egne mål. 

Miguel: Du må investere rundt 250 000 euro for hver butikk. I forretningsplanen vår, uten forsinkelser, fikk vi pengene våre tilbake i år fire og begynte å tjene penger i år fem. Det var forretningsplanen. Men vi får det til ...

Julie:  Og nå har du blitt forsinket med to år.

Miguel: Men vi får det til. Jeg er egentlig ikke bekymret for dette. Vi bare, du må bare lære hvordan du driver virksomheten. Bruttomarginen skal være 30–32 prosent, vi startet med 22 på grunn av våre egne feil, men alle nye franchisetakere kommer til å gå gjennom det. Så du må starte sakte.

Du må begynne å ansette folk når du trenger å ansette dem, tenke mye på kostnader og vente. Kanskje du må starte med lav profil, og deretter, når du begynner å lære mer, la virksomheten vokse.

I mitt tilfelle startet vi veldig sterkt med alle disse tingene og åpnet med Kvik, og etter det måtte vi skifte fokus. Det er greit. Vi har det bra. Men jeg har snakket mye om dette med landssjefen. [laughs] Det er ikke lett for noen franchisetaker å gå direkte med tallene og bare fortelle ham, vel kanskje det er bare et spørsmål om at noen av disse nye franchisetakere vil være det vi her kaller auto-næringsdrivende. Sier dere det samme?

Julie:  Som selvstendig næringsdrivende?

Miguel: Selvstendig næringsdrivende.  For meg er det en virksomhet å drive, og det skal bli en forretning. Kanskje en forretning på seks, syv millioner euro med en struktur, med mennesker, med team, og det er ambisjonen min. Den retningen vi tar. Det er jeg sikker på.

Men noe av tilnærmingen til disse første butikkene bør være å være selvstendig næringsdrivende, og hvis du tar den tilnærmingen, er jeg sikker på at du kan være lønnsom kanskje det andre året. Det er for å være lønnsom. Så for å få pengene tilbake, tar det litt mer tid. Men du kommer ikke til å bli rik med én Kvik-butikk i Spania. Jeg vet at i Nederland og alle disse landene selger de virkelig mer, og bestillingen de lager for hvert kjøkken er omtrent det dobbelte av det vi lager her. Men ikke i Spania. Så jeg tror tilnærmingen bør være annerledes.

Hvis du sjekker alle franchisetakere i Spania, er de alle mann og kone. Det er to selvstendig næringsdrivende. Så hvis begge to jobber i butikken, trenger du ikke å ansette så mye folk. Så da kommer kanskje tallene raskere. Det var tilfelle for meg. Vi har endret litt etter en tid for å være klare og ikke tape penger til vi åpner den andre butikken.

Støtten fra Kvik er fantastisk

Miguel: Nei. Vi har det bra. Det er bare det at du må kjenne og studere forretningsplanen og virkelig tilpasse deg og starte og virkelig tenke på hvert trinn. Det er kunnskap du får etter litt tid. Ingen er født med kunnskapen. Du må la folk hjelpe deg og ta de små stegene ett for ett og kjenne virksomheten, kjenne konseptet, kjenne måten å selge på. Du selger Kvik-kjøkken på en annen måte enn andre kjøkken. Vi har et veldig bra akademi. Allan er fantastisk. Etter én eller to dager med opplæring med Allan, øker selgerne våre salget med 50 prosent. Umiddelbart.

Julie: Wow! Det er helt utrolig.

Miguel: Det var helt vilt. Bare det å endre måten de snakket med kunder på. Så det har en enorm innvirkning.

Julie: Det er effektivt.

Miguel: Etter de små trinnene og opplæringene, er du klar til å gå fort, men det er bare trinnene du må gå gjennom og opplæringen du må gjennom. Du har litt ekstra margin fra Kvik-varene de første månedene som Kvik gir deg for å hjelpe deg gjennom de første månedene. Og alt hjelper.

In my opinion it’s more important to have experience in running a business than to have experience in the kitchen world. If you have run any kind of business, I think you are more prepared to start with a Kvik project than if you have been selling kitchens for 20 years. That’s my opinion. Because you are not going to sell kitchens. That’s just one part of the thing you’re going to need to do. You’re going to deal with purchasing. You’re going to deal with pre-mounting. You’re going to deal with calendars. You’re going to organise teams. You’re going to..

Julie: Lede mennesker.

Miguel: Lede mennesker selvfølgelig. Du kommer til å gjøre mange ting. Du må håndtere skatter og avgifter. Du må forholde deg til lisenser. Åpne lisenser. Du må finne et sted. Så hvis du har erfaring med å gjøre slike ting, er det mye enklere enn om du har solgt kjøkken i 20 år. Det er min mening.

Det blir tre butikker!

Julie: Og selvfølgelig måtte vi spørre Miguel hvilke råd han ville gi til noen som vurderer en Kvik-franchise selv. 

Miguel: Rådet jeg vil gi til noen som tenker på å åpne en ny butikk i Spania, ville være å virkelig elske det de skal gjøre, å virkelig se etter et fint sted og selvfølgelig se etter de riktige menneskene. I mitt tilfelle tror jeg virkelig på mennesker. Jeg bruker mye tid på å finne de rette folkene. Jeg har aldri delegert dette, jeg gjør det selv.  For jeg vet virkelig hvor jeg vil være om fem år. Jeg vet hva som er min visjon, og jeg er ganske sikker på at ingen kan snakke om visjonen min bedre enn meg.

Og det kan være vanskelig i starten fordi vi åpner nye markeder i Spania. Merket er ikke så godt kjent. Akkurat nå kan de bare gå inn i en av butikkene eller sjekke nettsiden, og så får de se hva vi gjør. Men dyktige folk sitter ikke arbeidsledige hjemme hos seg selv. De jobber allerede. Så det beste rådet fra meg ville være å se etter dem. Snakk med dem om hvor du vil være. Snakk med dem om visjonen din. Få dem til å sjekke produktet.

Få dem til å sjekke nettstedet. Få dem til å dra til en butikk. Vi har nå ti butikker i Spania. Valencia, Madrid, Barcelona, Marbella, Bilbao. Jeg er sikker på at de vil være i nærheten av, eller de kan kjøre til en av butikkene, og jeg er sikker på at etter det vil de være veldig motivert. De vil bli inspirert av butikkene, de ser fantastiske ut. Og etter det, finn folk.

Finn stedet og snakk med Kvik, fordi de kommer til å støtte deg gjennom prosessen. De kommer til å lære deg opp. De kommer til å hjelpe deg. De kommer til å gi deg muligheten til å tilbringe litt tid i en av butikkene som allerede er oppe og går. De kommer til å vise deg noen av butikkene utenfor Spania. I noen av de beste butikkene kan du finne folk som leverer mer enn tusen kjøkken i året. Så de vet virkelig hvordan de skal gjøre det. De vet virkelig hvordan de skal selge. De kjenner alle prosessene som må gjøres, og hvordan de skal gjøre det. Bare hopp i det.

Julie:  Så hvor vil du være om fem år?

Miguel: Vel. [laughter] Jeg startet reisen med å tenke at jeg skulle ha tre butikker. Jeg har folk klare til å styre tre butikker. Jeg har lageret klart til å styre tre butikker. Jeg er klar til å lede tre butikker. Så vi visste alltid hvor de første to skulle være. En i sørlige Valencia. Nå er det den andre. Den var ment å være den første. En liten pen, koselig butikk i sentrum.

Julie: Nydelig butikk i sentrum. Den er veldig fin. Ja.

Miguel: Det er den vi driver akkurat nå. Og for den tredje hadde vi noen alternativer. Mitt favorittsted vil være i nærheten av Alicante.

Julie: Veldig kult. Flotte mål.

Det beste med kjøkken – å lage mat på dem.

Julie: Og til slutt, i en samtale om kjøkken, kunne vi ikke la være å spørre Miguel om den kjærligheten til matlaging som var et viktig element i at han valgte å snakke med Kvik på det avgjørende franchisearrangementet i 2019. 

Miguel: Jeg har vært gift nå i 17 år, og jeg lager mat hele tiden. Men jeg liker å gjøre det fordi for meg er matlaging det avslappende øyeblikket på dagen når du har en travel dag.

I like to buy fresh food for every day meal. So I ride my car to my house. Stop by the shop. Ten minutes. Choose the fish or choose the meat or choose the vegetables I’m going to have that day for dinner because I’m going to cook them so I like to choose them. Then I arrive home and I like to spend those 30–40 minutes not something quick. I would like to make a good meal because also when it’s not just for you. That you are making three little girls grow. You think more about that. To be more healthy. So we have always vegetables and fruit after whatever we have for dinner.

Julie: Det er supert. Så hyggelig

Hvis interessen din for kjøkken starter med matlaging eller bare det å elske mat, kan det kanskje være grunnlaget for et nytt eventyr i kjøkkenbransjen, som Miguel. Siden vi snakket sammen, har han åpnet den andre butikken, Kvik Alfafar. 

Kvik er et solid selskap som har vært i drift i mer enn 40 år, med nesten 200 butikker i 12 land. Hvis interessen din er vekket og din indre gründer interessert, kan du ta en titt på nettstedet vårt for å se hvilke muligheter som er tilgjengelige i ditt område. Vi har en lenke i notatene. Vi har muligheter for å overta eksisterende butikker, samt åpne en helt ny butikk på et nytt sted. Kanskje venter et karriereskifte i kjøkkenbransjen deg!

Helt til slutt må vi gi deg en podkast-anbefaling. Hvis du bare ikke kan få nok av kjøkken, anbefaler vi Conan O'Brien-episoden av den flotte podkasten, Your Mama's Kitchen. 

Takk for at du lytter!

Les mer om franchisekonseptet vårt

Til stede i denne episoden

Miguel Zafon

Eier, Kvik Valencia og Kvik Alfafar

Julie Broberg

Programleder, podkasten Samtalekjøkken®