I 2019 lovte Miguel Zafon en kompis at han skulle bli med på et franchisearrangement. Kompisen var på utkikk etter en ny virksomhet. For Miguel, som på den tiden eide en IT-virksomhet, skulle dette bli starten på et nytt eventyr. Han åpnet Kvik Valencia Sorni når koronapandemien var på sitt verste i 2020, og butikk nummer to, Kvik Alfafar, åpnet i 2023.
Miguel Cabañes Zafon — Kvik Valencia + Kvik Alfafar
Hadde nylig kjøpt kjøkken selv
Miguel hadde nylig kjøpt et nytt kjøkken til sitt eget hjem, så da han så Kvik-katalogene og prislisten, skjønte han at vi faktisk hadde overraskende lave priser. Han visste at det ville trekke til seg potensielle kunder.
Han likte det overordnede konseptet – dansk design til overraskende lave priser. Det som avgjorde saken for ham, var støtten virksomheten ville få fra Kvik – vakkert design i butikken, tiltalende produkter, digital markedsføring som ville gi bestillinger fra dag én, ukentlige forsendelser som gir kundene drømmekjøkkenet sitt mye raskere enn konkurrentene.
En mann med en plan
Miguel hadde mye erfaring med å drive en bedrift, og til tross for at han ikke kunne så mye om kjøkken, visste han at nøkkelen til suksess var å finne de rette personene til teamet sitt.
Da ting var på plass i butikken med et sterkt salgsteam, skiftet han fokus over på lageret. Det er her de forhåndsmonterer kjøkkenet og sørger for at installasjonen hjemme hos kunden skjer knirkefritt.
Det er to ulike typer team, og Miguel visste at brikkene på begge sidene av virksomheten måtte falle på plass, så han valgte teamet med omhu og delte visjonen sin med dem.
To butikker var alltid planen
Miguel åpnet den lille butikken sin i sentrum av byen høsten 2020, men han hadde alltid planer om å åpne en større butikk i Alfafar i Valencia-området. Den lille butikken i byen skulle fungere som en satellitt, men på grunn av omstendighetene ble det den som åpnet først. Det første året solgte Miguel og teamet hans over 200 kjøkken fra den lille butikken.
Den mye større Alfafar-butikken åpnet høsten 2023. Den har vår nye, innbydende butikkdesign med mange områder utformet for uformelle samtaler, en romslig Design Zone der kundene kan utforske materialer samt et område der barna kan leke mens foreldrene snakker om kjøkken.